Ważną kwestią dla wielu kredytobiorców jest wcześniejsza spłata kredytu oraz złożenie wniosku o spłatę odsetek i innych należności. Instytucje kredytowe, w tym banki, nadal niechętnie zwracają pieniądze swoim klientom.
Pomimo polskiego ustawodawstwa, które jest podstawą roszczenia o odszkodowanie, oraz mimo orzeczenia Europejskiego Trybunału Praw Człowieka z 11 września 2019 r., wiele banków nie informuje swoich klientów o przysługującym im prawie. Jeśli znajdziesz się w podobnej sytuacji, sprawdź, jakie kroki możesz podjąć i do kogo możesz się zwrócić o pomoc.
Przypomnijmy, że w przypadku wcześniejszej spłaty kredytu zwrot prowizji nie dotyczy kredytu hipotecznego, leasingu konsumenckiego oraz wszystkich kredytów korporacyjnych, czyli zaciągniętych na firmę. Dotyczy to kredytów konsumpcyjnych i gotówkowych oraz ich spłaty innym kredytem (refinansowym lub konsolidacyjnym) lub z wykorzystaniem środków własnych.
Reklamacja do banku lub innej instytucji finansowej
Pierwszą organizacją, do której kredytobiorca powinien zwrócić się bezpośrednio, jeśli spłacił już kredyt gotówkowy lub konsumencki i chce ubiegać się o zwrot prowizji i innych należności, jest instytucja finansowa udzielająca kredytu. Pożyczkobiorca musi to uczynić w formie pisemnej w formie reklamacji wskazującej odpowiednią podstawę prawną.
Podstawą prawną obowiązku obniżenia całkowitego kosztu kredytu przy ubieganiu się o kredyt konsumencki jest: Sztuka. 49 ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim (tj. z dnia 16 maja 2019 r. Dz. U. poz. 1083 z późn. zm.). Pożyczkobiorca również może liczyć orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiejktóry został wydany 11 września 2019 roku.
Ponadto, ściągając odsetki i wnosząc roszczenie o zwrot prowizji w reklamacji, możesz również wskazać wspólne stanowisko w sprawie interpretacji powyższego artykułu ustawy o kredycie konsumenckim. Rzecznik Finansowy i Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od 16 maja 2016 r. (dostępny na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów).
Z doświadczenia wiemy jednak, że banki niechętnie zwracają konsumentom zaległe koszty. Niezależny dialog z tą instytucją może być dla pożyczkobiorcy trudny i długotrwały. Nawet odwołanie się do znajomości ustawy o kredycie konsumenckim czy decyzji CEU nie gwarantuje, że bank zmieni swoje stanowisko – kilkakrotnie będzie próbował zniechęcić konsumenta do zwrotu pieniędzy, nawet pozwu sądowego.
Sam kredytobiorca, jeśli zdecyduje się pozwać, zazwyczaj będzie potrzebował doświadczonego prawnika, który specjalizuje się w prawie bankowym i finansowym. Takie pozwy mogą trwać długo (czasem nawet do drugiej instancji), skonsumować znaczną część środków własnych konsumenta, a nawet – będą na niekorzyść kredytobiorcy. Mimo orzeczenia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, ustawy o kredycie konsumenckim i stanowiska rzecznika finansowego, część sądów decyduje, że bank wygra. Czy to jednak oznacza, że w takiej sytuacji wcześniejsza spłata kredytu nie zwróci konsumentowi odsetek?
Association of Bank Return przeciwko nieuczciwym praktykom instytucji bankowych
Stowarzyszenie Bank Return Association powstało, aby edukować konsumentów i pomóc im odzyskać pieniądze. Nasze Usługi nic nie kosztują, a my zawsze płacimy naszym klientom. Kredytobiorcy, którzy zwracają się do nas o pomoc, nie powinni podejmować kroków prawnych w banku – jeśli sprawa trafi do sądu, stroną w sprawie staje się ZZB. Z tego powodu konsument nie ponosi żadnych opłat, gdyż całą procedurę opłaca ZZB, niezależnie od prawomocnego orzeczenia sądu.
Nasi klienci mogą wybrać jedną z dwóch oferowanych przez nas opcji pomocy:
- Mogą wybierać prawie natychmiastowa wypłata uzgodnionej kwoty (nawet kilka tysięcy złotych), co musi nastąpić nie później niż 3 dni po zgłoszeniu do PZP. Wtedy nie muszą się martwić o potencjalny spór z bankiem.
- Mogą wybierać zwróć pieniądze w ratach. ZZB płaci im najpierw mniejszą kwotę, a następnie, po wygranej z bankiem w sądzie, część pieniędzy, którą można zwrócić. Jednak w tym przypadku klienci muszą liczyć się z potencjalnymi stratami w sądzie – wtedy otrzymają tylko niewielką część swoich należności. Nie zmienia to faktu, że nie zapłacą za sprawy sądowe i usługi ZZB.
Jeśli spłaciłeś również wcześniej kredyt, a bank odmawia zwrotu należnej prowizji, możesz zamówić u nas bezpłatną konsultację – sprawdzimy, ile masz pieniędzy do spłaty. Nie martw się też, jeśli nie masz wszystkich dokumentów. Twój raport BIK pobierzemy za darmo, co zazwyczaj jest dobrym powodem do wypłaty środków.